Toen ik in juni 2022 bij The Next Digitals begon, was ik bekend met verschillende andere ERP-systemen en nog niet met NetSuite. Nu een jaar later bevind ik me dagelijks in een NetSuite omgeving. Een perfect moment om op te schrijven hoe ik aankijk tegen de mogelijkheden en onmogelijkheden van NetSuite.
In de wereld van bedrijfssoftware heeft NetSuite zich ontpopt als een krachtpatser die een uitgebreide suite van toepassingen biedt die zijn ontworpen om activiteiten te stroomlijnen en bedrijfsgroei te stimuleren. Met zijn flexibiliteit, functionele kern en complete reeks functionaliteiten is NetSuite de go-to oplossing geworden voor bedrijven van alle groottes. In deze blogpost verkennen we vier belangrijke punten die NetSuite een match maken voor organisaties die op zoek zijn naar een robuust en veelzijdig backoffice systeem.
Een van de belangrijkste sterke punten van NetSuite is het vermogen om zich aan te passen aan de unieke behoeften van bedrijven in alle sectoren. Van financieel beheer en enterprise resource planning (ERP) tot customer relationship management (CRM) en e-commerce, NetSuite biedt een breed scala aan aanpasbare modules die kunnen worden afgestemd op specifieke bedrijfsbehoeften. Onlangs vroeg iemand me hoe gebruikers merken in welke module ze zich begeven, dat doen ze niet. Het zit allemaal onder dezelfde paraplu.
Daarbinnen biedt NetSuite de flexibiliteit om workflows te configureren, gebruikersinterfaces en scripts aan te passen zodat de software aansluit bij de behoeften van je organisatie.
Ik zal een voorbeeld geven:
Je wilt dat gebruikers een popup ontvangen (bijvoorbeeld met instructies) als ze een bepaald veld invullen? Dat is mogelijk. Je kunt natuurlijk ook een waarschuwing naar een bepaalde persoon op de achtergrond instellen, de waarde markeren zoals we in Excel doen met voorwaardelijke opmaak en een nieuwe stap in de workflow maken. Allemaal gebaseerd op de waarde van een veld in een invoerformulier. Het systeem is niet beperkend in hoe ver je hierin moet gaan.
Terwijl sommige softwareoplossingen beschikken over flitsende interfaces of trendy functies, richt NetSuite zich op het leveren van functionaliteit die echt zakelijk succes stimuleert. Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat alle UX-ontwerpers ontslagen zijn.
Maar aangezien financiële cijfers als de krant worden gelezen, heb ik niet het idee dat iemand zich ervan bewust is dat de UI (User Interface) sexier zou kunnen zijn. En de eerste prioriteit van elke gebruiker is dat het werkt. Veel handelingen in een ERP zijn repetitief en daarom is de verbeter- en leercurve van een dagelijkse gebruiker enorm. Juist deze leercurve maakt gebruikers sneller en zorgt voor een hoge efficiëntie in hun werk. Wat mij betreft is het dan ook een terechte keuze dat functionaliteit boven uiterlijk gaat in NetSuite. Met NetSuite kunnen bedrijven vol vertrouwen gebruik maken van een betrouwbaar en efficiënt systeem dat dag in dag uit tastbare resultaten oplevert.
Ik zal een voorbeeld geven:
NetSuite bewijst dat alles in één scherm past, door gebruik te maken van horizontale tab-balken, dropdown selectieboxen, invulvelden en meerdere sublijsten. Dit gebeurt standaard en je kunt het zelf aanpassen. Je hoeft ook geen UX-expert te zijn, maar we raden je wel aan om te letten op een overzichtelijke lay-out zonder ongebruikte velden.
Het zit in de naam. NetSuite is een suite van apps. De uitgebreide suite van applicaties dekt een breed spectrum van bedrijfsactiviteiten, waardoor het een all-in oplossing is voor organisaties die hun software- en data willen consolideren. Van financiën en bedrijfsvoering tot verkoop en marketing, NetSuite biedt modules die naadloos integreren, waardoor gegevens realtime zichtbaar zijn voor alle afdelingen. Of u nu uw financiën moet beheren, inventaris moet bijhouden, verkoopprocessen moet automatiseren of (klant)gegevens moet analyseren. NetSuite biedt de nodige tools om de efficiëntie te verhogen en geïnformeerde besluitvorming in uw hele organisatie mogelijk te maken. Er is zelfs een App-store (SuiteApps) in NetSuite om apps te installeren en te delen.
Er is natuurlijk ook een nadeel. Elke organisatie is anders en door de flexibiliteit van NetSuite is elke omgeving anders. Het kiezen van je eigen combinatie van applicaties – door modules, scripts en Suiteapps – zorgt voor een unieke combinatie. De meest gestelde vraag tussen NetSuite professionals, is wat de beste functionaliteit is om te gebruiken in een situatie. De meeste NetSuite-experts zijn hier dol op en goed zijn in het selecteren van de juiste functionaliteit onderscheidt goede van geweldige consultants. Het kan dus gebeuren, geloof me, dat NetSuite-experts leren over een andere oplossing die in een eerdere situatie misschien beter had gepast. Er is een continue Technology Value Gap tussen de mogelijkheden en het daadwerkelijke gebruik. Het begrijpelijke excuus is dat de mogelijkheden in NetSuite te groot zijn voor iedereen om volledig te overzien. Zelfs voor NetSuite zelf.
Ik zal een voorbeeld geven:
Wanneer je advanced customer support (ACS) ingaat, past NetSuite 3 maanden onboarding van je omgeving toe. Dit betekent dat ze analyseren hoe jullie NetSuite gebruiken om jullie te ondersteunen met jullie NetSuite omgeving. Bij TND doen we dit heel anders, maar het laat maar weer eens zien dat geen NetSuite-omgeving hetzelfde is.
Zolang bedrijven wereldwijd de behoefte aan geïntegreerde en schaalbare softwareoplossingen erkennen, blijft NetSuite populair. De robuuste mogelijkheden, cloudgebaseerde infrastructuur en constante innovatie van het platform hebben het platform gepositioneerd als toonaangevend in de markt. Door NetSuite te adopteren, kunnen bedrijven de golf voorblijven en gebruikmaken van de kracht van een sterk platform dat voortdurend evolueert om te voldoen aan de veranderende eisen van het zakelijke landschap. Mis de kans niet om uw organisatie af te stemmen op een oplossing die wordt vertrouwd door duizenden bedrijven wereldwijd.
Laat me een voorbeeld geven:
Wanneer NetSuite een nieuwe functie uitbrengt, kunnen ze deze als optionele module of voor iedereen beschikbaar stellen. In beide gevallen wordt het geïntegreerd in de kern van NetSuite en verbonden met de relevante onderdelen in NetSuite die al aanwezig waren. Hetzelfde als voor je iPhone-update, releasenotes vertellen je de inhoud of je komt er zelf achter. Laten we niet vergeten dat alle functies relevant zijn gemaakt voor duizenden gebruikers.
Mijn antwoord op ‘Waarom NetSuite’ is vorig jaar enorm gegroeid. De meeste klanten zijn erg positief en gehecht aan het platform. En zoals gezegd, het maakt een significant verschil welke oplossing de consultant kiest voor de situatie. Onze NetSuite-consultants vinden het geweldig om die match te maken en meer fanatiekelingen om zich heen te hebben om oplossingen mee te bespreken voordat ze implementeren.
Uiteindelijk moet elke organisatie zelf goed bepalen wat het belangrijkst en meest geschikt is. Ik geloof dat NetSuite daar een antwoord op heeft (3. All-in) en echte flexibiliteit biedt (1. Echte flexibiliteit) om de gebruikerservaring (2. Niet sexy maar zeer functioneel) van ERP naar “ons eigen systeem” te brengen.
Als je daar deel van wilt uitmaken of hulp kunt gebruiken, kijken we graag even mee.
Als NetSuite-consultant heeft Kevin gemerkt dat je met ervaring snel kunt werken in NetSuite. Maar daarvoor moet het systeem ook snel werken. Hij deelt graag zijn tips om Netsuite sneller te maken.